Sunday, October 25, 2020

 Cerpen Belum Bernama (8)

Malam itu seperti biasa aku dan kawan-kawan berkumpul di bawah rumpun buluh bersetentangan dengan kedai runcit merangkap kedai tea tempat orang-orang kampung bertemu dan berbincang selepas penat berkerja menoreh getah atau ke sawah padi dan menuai atau menanam padi. Kadangkala mereka membersihkan sawah padi yang menghijau dengan membuang rumput rampai yang tumbuh meliar di bendang. Kerja begini dikenali sebagai merumput.
Jika musim tidak ke sawah,orang-orang kampungku itu menternak kerbau, lembu atau kambing di samping ayam dan itik. Itulah pekerjaan utama mereka sepanjang tahun untuk menyara hidup keluarga dan persekolahan anak-anak.
Malam itu agak dingin. Barangkali kerana hujan siang tadi. TV hitam putih di kedai itu pun tidak mempunyai siaran menarik. Kedai itu dimiliki oleh Ateh Usop, yang berusia dalam lingkungan enam puluhan. Seorang dari anaknya Rahim adalah kawan rapatku. Dia juga menunggu keputusan peperiksaan STPM. Badannya agak gempal sedikit dan tingginya pun lebih kurang sama dengan kawan-kawan yang lain.
" Mari kita pergi menonton wayang India," Rahim mengemukakan cadangan. '"Kat mana?" Tanya Razali." Kat Marlow Estet," jawap Rahim. "Eh takutlah." Balasku pula. "Kita akan melalui bukit tempurung, di mana kiri kanan jalan itu ada hutan besar." Aku menyambung." Harimau pun mungkin ada ," tambah ku.
'Hei, kau jantan ke betina." Rahim menghalakan soalan kepadaku. Aku hanya tersenyum simpul. "Ayuhlah kita pergi ." Aku bersuara, seolah-olah itu satu keputusan. "Kita naik basikal saja. Motorsikal ada satu, kita berempat termasuk Zubir. Dia tengah menonton tv hitam putih di kedai Ateh Usop.
Menjelang tengah malam filem India itu baru selesai. Jam 12 malam kami pulang. Tatkala melalui Bukit Tempurung, bulu tengkok aku mula meremang. "Apa pula halnya ini," aku bertanya dalam hatiku. Tiba- tiba Rahim menjerit," Dia kat belakang," jeritnya. "Laju, laju," tambahnya. Satu makhluk berpakaian serba putih dan berambut panjang mengejarnya dari belakang. Kami berempat membuat kayuhan selaju mungkin.
"Oh Tuhan, kita selamat," ucap Razali sebaik sampai di bawah rumpunan buluh tempat kami mula bertolak tadi. Aku akan terpaksa melalui hadapan rumah En. Dia tiada di situ. Masih di kampus. Hanya keluarganya tinggal di rumah besar itu.
"En, bila kau akan pulang En. Aku ingin bicara dengan kau. Aku mungkin juga rindu." Bisikku kepada diri sendiri. Sebaik sampai di rumah, aku terus masuk bilik tidur. Malam itu mataku agak sukar untuk lena. Fikiran dan perasaan bercampur baur.
17.10.2020
00: 12am.

No comments:

Post a Comment