Monday, November 21, 2016

KE MANA HALA TUJU PAS



Pas ialah  sebuah parti Islam. Dalam perlembagaannya menyebut dasar pas ialah Islam. Dengan demikian perjuangan Pas adalah untuk menegakkan Islam di negara ini. Ini selaras dengan pendapat Dr Yusuf AlQhardawy, Islam tanpa politik tidak ada maknanya. Islam tidak dapat berdiri tanpa negara.Begitulah di zaman Nabi hinggalah ke Khalifah Othmaniyyah yang terakhir diTurki pada 1920an.

Namun sejak kekhalifahan tumbang angkara Barat, Imam Hassan AlBanna menubuhkan Ikhwanul Muslimin untuk mengambil alih institusi khalifah itu. Namun Ikhwan tidak dapat menguasai negara, tampuk pemerintahan dipegang oleh Raja Farouk yang akhirnya menembak mati Imam Hassan Albanna.Namun Ikhwan terus berkembang ke serata dunia termasuklah ke dalam Pas. Pas sendiri di era kebangkitan TG Abdul Hadi meakai method Ikhwan dalam pembinaan dai' dan penhurusan. Pada era 80an Pas amat tegas dengan unsur-unsur yang tidak Islamik, sehingga tercetusnya peristiwa Memali, yang dikatakan berpunca dari Amanat Haji Hadi. Antara amanat itu 'ialah mengatakan kita tidak payah masuk kristian, kita tidak payah masuk Budha, kita tidak payah masuk Hindu, kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku. Ucapan ini di buat di Bidong, kalau tidak salah penulis, dictak dan disebarkan di merata tempat seluruh negara termasuk dua tape dengan judul Biadap Terhadap Islam.

Ketika itu TG Haji Hadi enjadi ikutan anak-anak muda yang dahagakan ilmu Islam.Kuliah bulanannya di Damansara dipenuhi oleh anak-anak muda termasuk penulis sendiri. Sehingga kedengaran suara-suara sumbang yang menyebut TG Abd Hadi akan ditahan di bawah ISA.

Namun apa yang terjadi hari ini, selepas  pemergian Mursyidul Am TG Nik Abd Aziz memperlihat Pas tidak seperti dulu, tidak segarang dulu dan berlemah lembut dengan UMNO/BN yang mengamalkan politik suku agama suku. Presiden Pas kini boleh beriringan dengan pemimpin Umno?Bn yang dahulu dimusuhinya. Perubahan ini mengejutkan banyak pihak, dan Pas sendiri akhirnya berpecah dan melahirkan Amanah, yang disertai oleh sebahagian pemimpin Pas. Desas desus mengatakan Presiden Pas telah terkikat dengan Umno/Bn, disebabkan termakan budi dan masalah anak beliau yang terbabit dengan perniagaan balak di Kelantan. Desas desus ini begitu kuat sehingga ada yang mengatakan Kepipinan Pas telah menerima 90 juta, sebahagian dari dana IMBD yang dibolot oleh Perdana Menteri.

Sejak itu ramai ahli Pas yang terumbang ambing dan ada yang meninggalkan Pas dan berpindah kepada Amanah. Semakin ramai yang tedlah meninggalkan Pas, apalagi bila Pas tidak bersama pakatan Harapan, tidak turut berjuang bersama bersih, tidak meninggalkan Parlimen semasa pembentangan bajet 2017 dan sebagainya.


Pas harus menangani keadaan ini dengan segera kerana PRU14 kian hampir, dan harapan untuk menumbangkan BN akan tergendala jika Pas tidak turut bersama Pakatan. Presiden Pas harus seperti dulu, tegas dan garang terthadap apa sahaja yang bertentangan dengan Islam. Harapan untuk melihat Umno/Bn tumbang akan tinggal harapan jika pendirian Pas berubah-ubah dan tidak tegas. Pas harus kembali asal demi memulihkan keyakinan ahlinya, dan membantu kekuatan pembangkang untuk mengubah lanskap politik negara.


alrembauwi.blogspot.com
alkundangi.blogspot.com

21.11.2016            

1 comment:

  1. Ini teori saya mengenai halatuju PAS berdasarkan pendekatan politik yang digunapakai sekarang

    http://cheahmad.blogspot.my/2016/12/halatuju-pas-sebagai-blok-ketiga.html

    ReplyDelete