Sunday, October 25, 2020

 

16 Oktober jam 3:41 PG 
Dikongsi dengan Awam
Awam
7
Cerpen Belum Bernama
Petang itu aku bersama Razali menaiki motosikal menuju ke Bangi. Aku yang mengusulkan program itu. Aku mengajak Razali ke sana untuk menonton konsert Khatijah Ibrahim bersama beberapa orang penyanyi lain. Tiket masuk cuma lima ringgit.
Razali yang bertubuh kecil dan berambut sedikit keriting itu memang cekap memandu motor untuk perjalanan jauh. Jarak di antara kampungku dengan Bangi hampir 100 kilometer. Razali tidak memandu di bahagian tepi jalanraya. Dia mengambil bahagian tengah di atas garis putih yang memisahkan perjalanan dua hala itu.
Razali memecut lebih 120 km sejam untuk sampai ke Bangi sebelum jam delapan. Aku hanya memboceng. Dengan kuasa kuda 125 cc, kami sampai jam 7.30 di Bangi. Pertunjukan akan berlangsung kira-kira jam 8 malam. Razali , kawan baikku di kampung merupakan rakan sekelasku dari darjah satu hingga darjah tiga. Dia bersedia menemaniku ke mana sahaja.
"Eh, aku dengar emak En melaga-lagakan engkau dengan anaknya itu, betul ke?" Razali melontarkan soalan kepadaku sebaik kami membelok masuk ke kampus UKM. "Biasalah tu," balasku selamba. " Dari kecil aku bermain sorok-sorok dengan dia dengan beberapa anak jiran depan rumah." Aku menyambung. "So," Razali meminta penerangan selanjutnya. " Memanglah adat kampung macam tu. Jodohkan orang itu dengan orang ini," jelasku. "Engkau sukan ke dengan dia?" Razali melanjutkan pertanyaan.
'Hem." Aku cuma berdehem tanpa menjawab soalan sahabatku itu. "Bukankah kau sekampus dengan dia," aku pula mengajukan pertanyaan." "Ya, tapi aku tidak pernah bertemu dengannya." Razali membalas soalanku.
"Eh , dah dekat jam delapan, jom masuk." sambung Razali sambil mengheret tanganku. Malam itu kami dibuai oleh Khaty dengan lagu-lagu topnya. Aku sempat bersalaman dengannya sebelum pertunjukan selesai. Malam itu aku tidur dengan wajah En dan Khaty yang datang silih berganti. Tidak banyak perbezaan , cuma Khaty agak tinggi, bisik hatiku.
16. 10.2020
00.25am.

No comments:

Post a Comment