Sunday, October 25, 2020

 9

CERPEN BELUM BERNAMA (9)
Aku masih memandu perlahan menelusuri jalan sempit itu untuk keluar dari tanah asalku. Aku membelok ke kiri memasuki jalan besar. Di kiri kanan jalan kelihatan sawah padi yang sudah kering kontang. Boleh dijadikan padang bola. Suatu waktu dulu, pemuda UMNO kampungku mengusahakan tanaman jagung, namun tidak menjadi. Satu projek yang gagal. Memang kampungku itu dikuasai oleh UMNO. Kakakku yang sulong merupakan Ketua Cawangan UMNO di situ. Suaminya menjawat jawatan setiausaha.
Laluan ke kiri adalah ke Lubuk China. Hala ke kanan adalah ke Astana Raja terus ke pekan Kota yang boleh menuju ke Tampin atau Seremban. Di satu simpang di hadapan ada satu simpang lain yang menuju ke tol lebuhraya utara selatan sebelum sampai ke Pedas.
Aku kemudian melintasi sebuah jambatan. Aku masih ingat di situlah aku sering mengail waktu umurku belasan tahun. Aku juga pernah jatuh ke dalam anak sungai di bawah jambatan itu. Jambatan itu juga pernah putus sewaktu banjir besar tahun 70, setahun selepas peristiwa 13 Mei yang terkenal di negara kita.
Di tahun-tahun 60an jalan yang kulalui itu belum lagi ditar. Sewaktu pihak JKR menurap dengan tar pada akhir 60an, aku teringat penyelianya sering berbaju putih, berseluar putih, selalu singgah di kedai bapa En. Dia akhirnya jatuh hati dengan kakak En. Akhirnya mereka berkahwin. Namun kakak En selalu sakit. Kakinya membesar dan bengkak. Akhirnya kakak En meninggal dengan penyakitnya itu.
Wajah En tiba tiba menari-nari di di depan mataku. Entah kenapa bila mengingatkan kakak En, aku selalu mengingati En. Aku sendiri kurang pasti samada aku jatuh cinta dengannya, sebab kami berkawan sejak kecil lagi.
"Ah, En , bila kau akan pulang? Aku serasa meriduikau. Aku tersangat ingin bertemu denganmu ." Aku pun tidak tahu kadangkala aku tersangat ingatkan dia. Wajahnya menari-nari di pelupuk mataku. Lama aku merenung jambatan dan sungai kecil di bawahnya. Sungguh banyak memori yang tertinggal di situ.
"En, di mana kau?" Tetapi aku harus meneruskan perjalanan. Ada orang sedang menunggu kepulanganku. Aku menghidupkan enjin kereta. Aku harus segera pulang.
18.10.2020
06.50 am.

No comments:

Post a Comment