Thursday, May 13, 2010

DUNIA KEUSAHAWANAN

LEVI STRAUSS

Selama lebih satu abad,seluar jean merupakan sejenis pakaian paling popular di dunia. Dari seluar ke seluar ke jaket, ia adalah pakaian yang paling dicari-cari dan dianggap sebagai sesuatu yang bergaya oleh semua lapisan masyarakat. Di pasaran hari ini, terdapat beribu-ribu jenama dan pengeluaran seluar jean merupakan perniagaan tekstil yang paling menguntungkan dalam sejarah manusia. Rahsia di sebalik tarikan sejagat ini, tidak lain dan tidak bukan disebabkan oleh gaya dan ketahanan kain denim.

Orang yang dianggap pereka seluar jean ialah Levi Strauss. Beliau telah berhijrah ke Amerika pada tahun 1953 pada usia 24 tahun dari Jerman dan mempelajari selok belok perniagaan tekstil selama beberapa tahun di New York. Beliau kemudiannya telah berpindah ke San Francisco untuk membuka sebuah cawangan kedai runcit abangnya (sebelum kemunculan pasaraya),yang menjual barang-barang kering. Sebagai seorang pendatang , memajukan satu perniagaan bukanlah mudah. Selama lebih dua puluh tahun, Levi telah bekerja keras mencipta nama untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang terkenal dan dihormati.

Salah seorang pelanggan Levi Strauss ialah Jacob Davis. Beliau juga merupakan seorang pendatang dab bekerja sebagai seorang tukang jahit di Reno, Nevada, yang sering membeli barang-barang untuk perniagaannya dari kedai borong kepunyaan Levi. Secara kebetulan, Jacob mempunyai seorang pelanggan yang saku seluarnya selalu terkoyak. Untuk mengatasi masalah ini, beliau telah memasang sejenis logam untuk dilekatkan di bahagian yang lemah. Gaya baru itu telah menjadi popular serta-merta di kalangan pelanggan-pelanggannya dan di dalam tempuh masa yang singkat, ramai yang telah meminta seluar mereka juga dibuat dengan cara yang baru itu.

Untuk mengelakkan rekaan baru ini dari dicuri orang, Jacob mengambil keputusan untuk mendaftar hakcipta (paten) rekaan tersebut. Malangnya, beliau tidak mempunyai USD 64.00 yang diperlukan untuk melaksanakan cita-citanya.Berazam untuk mencari rakan kongsi ya g boleh dipercayai, beliau telah menulis kepada Levi mengenai rancangannya. Ahli perniagaan ini yang juga mempunyai beberapa tahun pengalaman di dalam bidang perniagaan tekstil, menyedari potensi ciptaan baru dan bersetuju menjadi rakan kongsi. Dan pada 20 Mei, 1873 seluar jean biru telah mendapat paten bernombor 139,121dari Jabatan Paten Amerika Syarikat dan terus menjadikan Levi dan Jacob satu-satunya pengeluar jean di dunia.

Dengan bantuan kewangan daripada Levi, kedua-dua pendatang ini telah menubuhkan Levi's Strauss & Co. Jacob bertanggungjawab dalam reka bentuk dan pengeluaran, manakala Levi pula di dalam pemasaran. Tidak lama selepas itu, pekerja-pekerja lombong telah menyebarkan maklumat mengenai ketahanan seluar Denim yang baru itu. Dengan meningkatnya reputasi seluar jean tersebut, penjualannya juga meningkat berlipat ganda. Levi dan Jacob terus memegang hak ekslusif ke atas penghasilan seluar jean untuk dua puluh tahun berikutnya sehinggalah tamat tempuhnya.

Meskipun terdapat beribu-ribu syarikat yang telah mengeluarkan seluar jean di seluruh dunia, Levi dan Jacob tetap dianggap sebagai perintis. Selepas seratus tahun, Levi & Strauss & Co masih mengekalkan kualiti asal aelar jeannya dan merupakan jenama yang paling dicari-cari dan dipercayai. Bermula dari sebuah syarikat kecil yang diusahakan dua orang pendatang, ia telah menjadi satu revolusi baru yang telah menukar cara pemakaian orang ramai buat selama-lamanya.

Cerita dua orang sahabat ini membuktikan bahawa peluang akan hanya muncul apabila seseorag itu sanggup bekerja keras, dan mempunyai inovasi. Tidak kira betap buruknya sesuatu idea itu, ia tidak dapat dinilai sehinggalah idea itu direalisasikan. Apa yang penting ialah ketabahan untuk meralisasikan idea itu.

Sumber: Maju Bersama Usahawan Berjaya,
Terbitan: VannakaMMalaysia Dot.Com Sdn Bhd.

No comments:

Post a Comment