Monday, May 10, 2010

TAZKIRAH: MUSLIM SEBAGAI UMAT CONTOH

Tazkirah: Muslim Sebagai Umat Contoh


Ramai orang Islam tidak menyedari kenapa mereka dilahirkan sebagai seorang Muslim. Apakah mereka lahir sebagai Muslim hanya menurut agama ibu bapa mereka, atau mereka dilahirkan kebetulan sebagi Muslim. Apakah tugas seorang muslim itu sama dengan bukan Muslim? Kebanyakan orang kita tidak begitu mengambil berat tentang soal ini. Mereka dilahirkan sebagi seorang Muslim, nama mereka Muslim, cara hidup atau kebudayaan mereka mengikut cara Islam, itu semua sudah cukup bagi mereka. Tetapi apakah Islam itu hanya sekadar itu sahaja?

2. Sebenarnya umat Islam mempunyai tugas tertentu di dunia ini. Mustahil satu umat tidak mempunyai tugas. Orang Israel sendiri pun mempunyai tugas atau misi tertentu, iaitu untuk mengusai dunia ini dengan dongeng umat pilihan mereka, Mereka berjuang untuk mendapatkan Baitulmaqdis, tempat yang dianggap paling suci oleh mereka. Mereka juga seharusnya menegakkan sebuah negara mereka sendiri, dan menjadikan negara lain sebagai pak turut kepada mereka.

3. Orang Islam sebenarnya diminta berbeza dengan orang-orang yang beragama , kerana mereka adalah umat terakhir yang dilahirkan ke dunia ini. Sesudah Islam tidak ada lagi nabi-nabi diutus untuk membawa ajaran baru. Mereka harus memimpin dunia ini dengan agama mereka, dengan keadilan Islam. Mereka harus berbeza dengan orang lain bukan sahaja dari segi nama, tetapi juga dari segi pakaian, pergaulan, akhlak bahkan seluiruh hidup mereka. Mereka harus menunjukkan tauladan yang baik, kerana umat ini adalah umat yang terbaik yang pernah dilahirkan ke dunia.

4.Sebab itu umat Islam harus menjadi contoh kepada bangsa lain dengan kelebihan yang ada pada mereka. Mereka harus menjadi pemimpin kepada masyarakat dunia ini seperti pada zaman Nab Muhammad SAW dahulu.Mereka harus menunjukkan keadilan dan ketelusan dalam system pemerintahan mereka, pembahagian kekayaan yang seimbang, system social yang lebih adil untuk semua dan sebagainya. “Demikianlah kami jadikan kamu ummatan wasothan (umat contoh) agar kamu menjadi saksi ke atas manusia ,(maksud AlQuran).

5.Justru itu, sebagai kaum muslimin, kita harus mengembalikan Islam itu ke tempat asalnya, seperti mana asa yang diletakkan oleh Nabi dan para sahabatnya, bukan Islam yang ditelatkkan di pejabat-pejabat agama, di upacara-upacara tertentu dan sebagainya. Islam sewajarnya memerintah, bukan diperintah. Inilah antara tugas umat Islam. Mereka harus berusaha untuk mengembalikan Islam itu kepada posisinya yang asal, dan tugas ini adalah satu jihad yang besar di sisi Allah, dan seandaianya seseorang meninggal dalam melaksanakan tugas ini, matinya adalah mati syahid. Inilah pahala yang cukup besar yang dijanjikan Allah di dalam kitab-kitabnya dan di dalam hadis-hadis nabi yang beribu banyaknya. Oleh itu rebutlah peluang ini, inilah saham paling agung di sisi Islam, wallahu a’lam.


AlKundangi,
10.5.2010
http://alrembauwi.blogspot.com

No comments:

Post a Comment