Tuesday, September 14, 2010




PERGINYA SEORANG JUTAWAN

Sepanjang bulan Ramadhan yang baru berlalu membuatkan kita tertanya-tanya kerana beberapa peristiwa yang sebelum ini tidak berlaku telah berlaku. Hal-hal seperti sembelih isteri sendiri, letupan mercun yang menyeabkan seorang budak mati tersadai di atas pokok dan sebagainya menyebabkan kita tertanya-tanya sejauh manakah tahap kesiumanan masyarakat kita yang dikatakan semakin maju ini.

2. Kes terbaru yang lebih memeranjatkan ialah pembunuhan dahsyat ke atas jutawan kosmetik,Sosilawati Lawiya bersama-sama pemandunya, pegawai CIMB dan peguam pribadinya. Meskipun sumbangannya ke atas masyarakat Islam masih belum dapat diselidiki, namun sebagai satu bangsa, kita merasa kejadian ini tidak sepatutnya berlaku ke atas seorang usahawanita yang berjaya dalam bidang kosmetik.

3. Sosilawati bersama tiga yang lain itu dipukul hingga mati, mayat mereka dibakar dan dihanyutkan di sebuah sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjung Sepat, dikatakan tjuan perbuatan itu adalah untuk menghapuskan bukti seperti kes Altantuya Sharibu yang diletupkan mayatnya dengan bom dan bersepai di sana sini seingga sukar untuk mencari buktinya.

4. Kejadian tersebut merupakan suatu yang luarbiasa, dan memperlihatkan rakyat Malaysia semakin hilang rasa kemanusiaannya semata-mata kerana wang dan harta. Tambahan pula kes ini diduga dilakukan oleh seorang peguam tersohor berpangkat Datuk serta adiknya yang juga seorang peguam. Apakah yang dipelajarinya di universiti sehingga sanggup melakukan sedemikian rupa ke atas mangsa-mangsanya. Apakah sebahagian kita sudah mulai hilang kewarasan hanya kerana penduduk Malaysia telah bertambah dua kali ganda sejak sepuluh tahun yang lalu?.

5.Kejadian yang berlaku pada bulan Ramadhan itu memperlihatkan rakyat Malaysia tidak menghormati bulan yang mulia sehingga sanggup melakukan perbuatan yang bersifat kebinatangan tanpa perikemanusiaan sedikit pun.

6.Satu hal lagi yang patut diperhatikan ialah kecekapan PDRM dalam menendalikan kes kehilangan Sosilawati. Lebih 10 hari barulah PDRM dapat mengesan dan menjejaki punca kes ini. Ini mengingatkan kita kepada kes adik Nurin Jazmin Jazilin yang juga mati dubunuh dengan kejam dan PDRM mengambil masa yang agak lama untuk menyelesaikan misteri itu. Dan akhirnya kes itu tidak dapat diselesaikan. Kenapakah PDRM mengambil masa yang begitu lama untuk menyiasat kes-kes jenayah berat seperti ini, sedangkan jika PDRM cekap, mungkin mangsa-mangsa masih hidup dan dapat diselamatkan. Apakah PDRM sudah cukup cekap dan profesional dan mengendalikan kes-kes berprofile tinggi seperti kes Sosilawati ini? Mampukah PDRM bertindak seperti FBI atau agen CIA dalam menyelesaikan kes-kes jenayah berat sedemikian rupa?

7.Mungkin kita perlu menilai semula tahap kecekapan polis kita, dan menambahbaikkan di mana perlu, supaya gejala jenayah berat dapat di atasi segera dan tentunya banyak nyawa yang boleh diselamatkan. Yang anehnya PDRM cukup cekap dalam menghidu dan menyelesaikan masalah demonstrasi dan perhimpunan haram yang dirancang dan dilaksanakan oleh parti pembangkang khasnya parti gabungan PR yang semakin digeruni oleh UMNO-BN ini. Di manakah dan bagaimanakah tahap kecekapan PDRM kita sebenarnya?


AlKundangi,
14.9.2010.
http://alkundangi@blogspot.com
http://alrembauwi.blogspot.com

No comments:

Post a Comment