Thursday, September 16, 2010

Baik UMNO, PAS, ANWAR hatta MAHATHIR sekalipun, Ekonomi Melayu Hanya Tinggal Slogan kerana WTO Telah Menjajah Malaysia

Penulis tamu: Jafrul Jaafar

Ahli politik Melayu bolehlah sekadar bercakap di surat khabar dan TV. Hakikatnya,dalam sektor ekonomi, hak bumiputera telah sudah lama hilang dan dirampas oleh raksasa yang bernama WTO.

Hakikat sebenar, ekuiti di dalam sektor perkilangan telah lama dibolehkan 100% dimiliki oleh bukan Melayu dan orang asing. Tetapi tiada siapa pun yang berani bersuara di dalam UMNO (Anwar pun ada waktu ni) walhal Menteri MITI ialah kedudukan eksklusif untuk UMNO (mana tak eksklusif , Rafidah pegang berapa tahun? Mahathir pun pernah pegang position kat MITI), di manakah MITI di dalam menguatkuasakan terma-terma untuk mewujudkan dan memastikan 30% para pengedar barang-barang syarikat perkilangan hendaklah diedarkan oleh pengedar Bumiputera. Berapa banyak pengedar Bumiputera yang diwujudkan oleh kilang Sony dan Samsung di Malaysia?

Rata-rata klausa-klausa ini ada dikenakan oleh MITI kepada pengeluar-pengeluar asing yang beroperasi di Malaysia. Tidak cukup dengan 'failure in enforcement' dalam dasar perkilangan ini, kini, MITI sekali lagi meneruskan dasar liberalisasi di dalam sektor perkhidmatan. Bayangkan ekonomi Eropah yang lebih matang dan awal dibangunkan jika dibandingkan dengan ekonomi Malaysia telah terjejas teruk kerana angkara WTO, inikan Malaysia yang penduduknya hanya 4-5 juta bekerja yang mana rata-ratanya bergaji bawah dari RM 3 ribu sahaja.

Di sebalik keasyikan dan keghairahan para 'economist' tajaan PEMANDU dan 'LAB' untuk mewujudkan ‘ekonomi yang bersaing’ ,’high economic income’ dan pelbagai ‘jargon’ lain tetapi rata-rata orang Melayu masih lagi berniaga ala 'gypsy' di pasar-pasar malam dan di pasar-pasar hari yang rata-ratanya asetnya hanyalah payung plastik, meja berkaki empat, bangku, dan van atau kereta second hand tetapi peniaga-peniaga Cina telah berniaga dan asetnya ialah bangunan kedai, kilang, lori baru dan forklift.

Jika di dalam sektor pekerjaan pula, orang Melayu rata-rata gah berpangkat besar di dalam sektor kerajaan dan anak-anak syarikat milik kerajaan tetapi orang Cina malah orang India mereka memegang jawatan penting di dalam syarikat-syarikat yang pemilikan asing.

Akhir kalam, orang Melayu menggunakan politik untuk mendapatkan kuasa ekonomi. Tetapi , orang Cina dan orang India menggunakan kuasa ekonomi untuk mendapatkan kuasa politik. Wahai ahli politik Melayu yang masih dibuai mimpi yang indah, zaman sebelum wujudnya WTO, mungkin kuasa politik untuk beli kuasa ekonomi itu mudah. Tetapi, dalam keadaan zaman yang sudah berubah di mana zaman pasaran adalah kuasa mutlak, yang mana lebih mudah? Adakah kuasa ekonomi beli kuasa politik atau kuasa politik untuk beli kuasa ekonomi? Fikir2kan.

Wallahuallam..

Kedudukan Istimewa Orang Melayu
Posted by Luna and Thatguy

Penulis Tamu: Jafrul Jaafar

Perkara 153 Perlembagaan telah memaktubkan Hak Istemewa Orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak meliputi :- perkhidmatan awam : Perkara 153 (2,3 dan 4)

* - ekonomi : Perkara 153 (6)
* - pelajaran: Perkara 153 (2,3 dan 4)
* - Kedudukan Istimewa orang Melayu yang lain termasuklah peruntukan Perkara 89 dan 90 – berhubung dengan tanah rizab Melayu.
* - Hak-hak ini tidak boleh dipertikaikan dan ia dilindungi di bawah Akta Hasutan 1948 (Pindaan 1971).


Kalau Presiden MCA sendiri pertikai, kenapa tak sumbat dalam ISA ja? Nampak sangat 'sandiwara' UMNO dan MCA. Cuba DAP yang pertikai.mesti dah lama kena. anyway, agak2 kalau Soi Lek ditakdirkan lahir di Tanah Besar Cina, dia boleh jadi Menteri Kesihatan ka dulu? Udah2 la Soi Lek. Muhyiddin pun sekarang baru nak tunjuk dia juara Melayu. Baguih la kalau hang dah insaf. Tapi boss hang 1Malaysia. Macam mana ni? . Nombor 1 1Malaysia. No2 Melayu.

Pendek kata, Malaysia dibawah BN semakin caca marba.

colourluna.blogspot.com
15.9.2010

No comments:

Post a Comment