Tuesday, September 28, 2010

MENIPU/PECAH AMANAH: 290 PEGUAM DISIASAT. 35 DITAHAN UNTUK SIASATAN DAN 30 PEGUAM DISINGKIRKAN DARIPADA MAJLIS PEGUAM SETAKAT INI.

POLIS sedang menyiasat 290 kes membabitkan peguam disyaki menipu, pecah amanah dan memalsukan afidavit penjualan tanah dan harta berkaitan. Dan dalam tempoh 9 bulan tahun ini, 35 pengamal undang-undang itu juga ditahan polis untuk disiasat berkaitan beberapa laporan yang diterima.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Norryah Md Anvar, berkata kebanyakan kes pecah amanah dan penipuan itu membabitkan penjualan tanah dan pemalsuan dokumen termasuk afidavit.

Sementara Presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan pula dilaporkan berkata, lebih 13,000 peguam menjadi ahli majlis itu setakat ini. Bagaimanapun, 30 orang di antara mereka telah disingkirkan selepas didapati bersalah dalam kes tertentu termasuk pecah amanah.

Beberapa kes melibatkan peguam dalam perbuatan salah laku dilaporkan kebelakangan ini termasuk kes pembunuhan Datuk Sosilawati dan tiga yang lain, di mana dua beradik yang juga peguam kini ditahan kerana disyaki menjadi suspek utama.

Ragunath pula ketika mengulas kes peguam yang terbabit dalam jenayah dan salah laku, menyokong tindakan polis menyiasat dan memberi jaminan pihaknya bersedia memberi kerjasama.

singalautmetro,
289.2010

No comments:

Post a Comment