Tuesday, April 15, 2025

Pemberotakan Dalam Sajak- 2-Yatim Ahmad

 ROMANTISME DALAM PERSAJAKAN: Ritual Gaya Bahasa (2)


MENYEDIAKAN kulit buku bukanlah kepakaran saya, selama lebih 60 judul antologi karya (sajak dan cerpen) Jom Sastera yang saya terbitkan sejak 2016, saya hanya bagi cadangan idea kepada illustrator, berikan gambaran yang agak tersuai. 


Tapi apabila editor buku DBP Zaharahanum Kamarudin mencadangkan saya melukis kulit depan untuk dinilai (2024), saya berfikir - apalah yang sesuai dengan purnama dan kaitan kalimat sihir. Saya ke google dan buat carian foto bulan. Kemudian saya masuk bilik tulis saya dan nampak pula kad manila berwarna hitam bersandar di dinding,


Saya ambil dan cari pula alat lukisan dan pewarna. Saya melakar bumi dan bulan dan kemudian saya berfikir sesuatu dan saya lakar buaian antara bumi dan bulan. Dengan tekniuk percikan warna, saya perlahan-lahan siapkan dan bahan mentah lukisan itu saya hantar ke Zaharahanum dan mendapat maklum balas yang membersangkan. 


Pada mulanya Saya gantungkan buaian dan orang itu dari sepohon kayu tinggi  di bumi, tetapi saya terfikir judul 'sihir' dan kemudian saya ubah ia tergantung antara langit dan bumi. 


Jikalau diteliti betul, tebaran bintang-bintang itu adalah titik zodiak dari Taurus dan Leo, juga Aries, Gemini, Canser, Virgo, Scorpio, Sagittarius, Copricorn, Aquarius dan Pisces.


Juga bintang pemburu atau buruj belantik atau bintang tiga beradik yang diberi nama oleh orang Melayu pada tiga titik bintang terang, kalau Inggeris memanggil Orion The Hunter. Titik tengah Orian yang saya buat itu ditutup huruf s (sihir) di kulit buku. 


Namun, apabila lukisan saya diterima oleh pihak editor, dan sampai kepada pihak pereka bentuk buku DBP, warna pun mengkilau seperti dicetak. Kebiruan, ungu serta habuk angkasa begitu menyerlah. 


Terima kasih designer DBP.


Saya memilih aliran romantis(me) dalam persajakan kerana ia 'menyerupai' laporan akhbar iaitu disampaikan teknik memberitahu atau bercerita atau seolah-olah kita bercerita sesama. 


Saya mengambil aura orang dulu-dulu menyampaikan dongeng dan bayangkan di hadapan saya seorang penglipur lara duduk mengenakan tanjak kain pelikat dan tangannya bergerak sesuai kisah disampaikan. 


Jikalau saudara pernah melihat kulit novel Azizi Haji Abdullah (Allahyarham) Seorang Tua di Kaki Gunung (DBP), begitulah ekspresi muka Tukya yang saya bayangkan.


Saya sebenarnya bereskprimen sajak-sajak aliran romantis ini sejak belas tahun lalu, saya tidak ingat, di mana Bung Naddin Haji Shaiddin, Hasyuda Abadi (Sasterawan Negeri sabah) dan Jasni Matlani (Datuk, Sasterawan Negeri Sabah), sesekali berikan penialain mereka. 


Belasan tahun lalu atau 20 tahun -30 thun lalu saya bukan serius sangat sastera, kecuali turut menulis laporan kegiatan DBP, tapi saya menulis juga, termasuk mendapat galakan tokoh sastera K Bali (Allahyarham) semasa kami satu bumbung di Sabah Times pada 1980-an). Masa itu arwah menjaga meja sastera dan editor BM Sabah Times masa itu ialah abang Emin Madi, kemudian Lokman Sunggim.


Sajak pertama saya siar di Harian Ekspress (Daily Express) pada 1980-an kalau tidak silap atau 1979, yang saya ingat hanya ayat "tanpa luka di hujung senja'. Entah apa yang saya cerita dalam sajak itu (judul pun tidak ingat). Mungkin seperti orang lain mula-mula belajar menulis, soal cinta. yang menyiar sajak saya itu ialah Editor Harian Ekspress, Bung Surya (Surya Irrawan), juga tokoh sastera di negeri kami, kemudian saya bertugas dibawahnya juga. 


(Walaupun saya bertugas di Sabah Times atau DE masa itu, saya segan bagi editor kami untuk disiarkan. Malu saya gunakan kesempatan di tempat kerja sendiri, kecuali diminta oleh pihak editor. Semasa sajak saya siar di DE saya belum wartawan lagi di akhbar itu)


Sementara itu, saya memang tidak tahu bahawa aliran yang saya pilih itu romantis(me).


Aliran ini tidak semestinya bentuk prosa atau naratif. ia boleh sahaja dalam bentuk lirik lagu (sajak lazim menggunakan teknik ini - satu baris 2-3 kalimat). Dan tidak pula romantis itu berkisah hanya cinta, penderiutaan kerana rindu dan putus cinta, tetapi ia bersifat sejagat. Hanya berbeza ia eksploitasikan seluruh pengucapan bergaya 'ritual' - kalau (se)dapat(nya) sajak aliran ini benar-benar berikan kesan kejiwaan, sekali pun tema peperangan, tapi dalam bentuk pengucapan yang lembut, yang perlu meredakan kemarahan, tetapi lebih kepada sesuatu yang berikan kesedaran tanpa menyalahkan sesiapa, mahu pihak penyerang atau mangsanya.


Perlukisan emosi inilah sukar dibayangkan - diturunkan menjadi pengucapan yang menyentuh perasaan, memilih diksi bukan mudah untuk disesuaikan dengan bada romantis yang benar-benar lembut dan halus. Maka itu saya lebih pelajari unsur gaya bahasa personafikasi dan metafora dan bagaimana dua gaya ini dibentuk dalam sajak, yang bersifat pelembut, tetapi tidak pula saya lupakan unsur perulangan (gaya bahasa anafora, sinekdoki atau ironi dan paradoks) kerana semua gaya bahasa itu berikan kelebihan atau kekuatan tersendiri jika digabungkan mengikut tema.


Dan seperti kata Zaharahanum, saya banyak menggunakan unsur alam  yang dekat pada kehidupan kita - keretapi, pisau, serta menjadikan nama orang - Non - sebagai aliusi saya. Sama ada Non itu wujud atau tidak, perkaitan pengalaman semasa saya (mungkin) ada. Menggunakan nama  tertentu yang kerap adalah (dianggap) alat bantu berikan ilham kepada sesetengah pengarang. 


Saya dibesarkan oleh wanita, sejak saya bayi selain ibu, saya dijaga (asuh) oleh nenek perempuan saya (keluarga kami memanggil nenek itu berserta sebutan perempuan, kalau atuk kami panggil nenek jantan) dan ibu saudara saya. Juga saudara perempuan belah pupu ibu. Hampir semua sudah meninggal (al-Fatihah).


Ketika pada suatu masa dahulu, saya sakit dan mendapat rawatan doktor, memeriksa denyut nadi saya, kemudian doktor itu berkata, "Denyut nadi kamu sama seperti denyut nadi perempuan."


Demam saya teruk masa itu (kecil, belum sekolah) lalu doktor itu mengeluarkan semua ubat di peti ais dan masukkan saya dan berkata kepada ibu, "Kalau kamu lambat sedikit, budak ini mati!"


Kata ibu, selepas saya mengigil kesejukan barulah doktor Lai (saya ingat ni dulu premsinya di Jalan gaya) keluarkan saya dan diberi ubat. Masa itu, pakcik saya (suami ibu saudara saya (Allahyarham)) namanya Asgal Haji Musa (Haji, Allahyarham) yang mendokong (papah) saya, sambil berlari ke stesen bas yang jauh dari tempat kami tinggal, di susuli ibu juga berlari ke stesen bas kira-kira satu batu setengah (2 kilometer?) jauh dari estate Bukit Padang. 


Kasihan ibu, termengah-mengah kerana badannya besar (gemuk). Kalaulah masa itu pemandu atau penumpang bas tidak nampak lambaian pakcik saya, lambatlah sampai di klinik, kalau mengikut kata doktor Lai, kalau lambat sedikit lagi, saya matilah.


Maka itu kenapa saya lebih 'dekat' dengan perempuan. Saya boleh saja bergaduh dengan perempuan dan pura-pura kalah kepada mereka. Tapi kalau bergaduh dengan lelaki, saya mana mahu kalah!


Mungkin saya menjiwai kebatinan keperempuanan, maka itu kenapa saya cenderung aliran romantisme., Sesuai dengan gaya-gaya perempuan dan saya juga dianggap suka membebel (haihh!).


Bersambung, (saya bergaduh dengan Zaharahanum) ...

No comments:

Post a Comment