KRITIKAWAN: Sekilas Pandang Sajak-Sajak Cura Lara di Kumpulan Puisi Kupu-Kupu yang Memakan Masa Lalu. (1)
SAJAK kepada perempuan yang pandai menulis adalah pemberontakan kepada laki-laki. Tidak kira apa tema, aliran, sajak umpama meluah mati emak, ditelan mati bapa.
Mungkin di luar sana, perempuan yang bermain sajak berasa enggan berterus terang bukan kerana sifat kelemahan, tapi sifat menjaga ego laki-laki, tapi dalam sajak – seni mereka umpama pisau yang lebih tajam di genggaman laki-laki.
Tapi laki-laki kerana dia (selalunya) pelindung perempuan, dibiarkan sahaja beban emosi perempuan mengalir seperti hujan kerana tahu perempuan akan kehilangan kewarasan jika disekat sesuatu menyakitinya, sedang sajak atau karya seni – bagi kebanyakan pengarang laki-laki bukanlah pembunuh (laki-laki), walaupun laki-laki selalu dikemalangankan pujuk rayu perempuan.
Saya membiasakan menyebut perempuan sejak lama dan sajak saya pun ada bau perempun, maka saya rasa saudara tidak (pernah) marah kepada saya. Saya adalah pendukung feminis pada kadar sederhana (penganut feminis Malaysia, ketimuran, bukan feminis Elaine Showwalter).
Dalam setiap karya, saya menyerukan rakan penulis saya – awas! Jangan jadi pengecut, jangan jadikan perempuan pelakon air mata, tapi semangat kuat walau hadapi musibah dan akhirnya perempuan adalah pemenang. Walau pemenang dalam kesenyapan.
Saya mendapat penjelasan pengertian peribahasa ‘diluah mati emak, ditelan mati bapa dari sudut pemikiran wanita dalam persajakan daripada tokoh penyair Terengganu, Nor Aini Muhammad.
Nor Aini, yang saya panggil bonda ketika berikan interpretasi sajak berjudul ‘Mengerti’, adalah pandangan peribadi berkaitan laki-laki.
…lelaki itu
adalah kekasih yang paling kau kasihi
adalah musuh yang paling kau benci….
(Mengerti, Dewan Sastera, 1971 – penerima Hadiah Sastera Malaysia, 1971)
Mengikut Abdullah Tahir sajak ‘Mengerti’ ada usaha penyair menggunakan suatu filsafat baru dalam sajak ini. Baris-baris puisinya harus direnung dan diteliti untuk penghayatan pemikirannya yang tajam. (Zurinah Hassan, 2014, Dewan Sastera, Kuala Lumpur).
Nor Aini adalah anta penyair yang penting pada tahun 1970-an dan menampilkan tema wanita yang beriman, tabah dan jujur mewakili pengalaman wanita yang esoterik. (Sakinah Abdu Bakar, 2002, Warna-warna Dalam Puisi Penyair Wanita Tahun 1970-an, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(Esoterik - kesan kejiwaan yang mendalam dan tersembunyi menaakul spiritual yang tinggi – pen.)
Berdasarkan kutipan, saya cuba menelusuri pemikiran Cura Lara , dalam persajakan kerana berpendapat cuba membawa keluar pergantungan sepenuhnya kepada laki-laki dalam beberapa segi.
Tapi, itu tidak bermakna meletakkan ketidakpercayaan kepada laki-laki, tapi cuba membuat ‘sempadan’ agar keyakinan diri, kemampuan diri dan usaha tidak pernah terhenti walaupun hadapi pelbagai karenah birokrasi dan kuasa yang masih ditentukan oleh laki-laki.
Ini bermakna, dalam banyak pujsi Cura Lara cuba menerbitkan rasa percaya diri bahawa perempuan sebenarnya memiliki kekuatan sendiri dan ‘kekuasaan’ itu tidak perlu ada campurtangan sesiapa.
…keluh kisah tak mampu terbang
sedang kepakmu tidak pun patah
memilih hinggap di dahan
dari pohon mendepang luas
merimbun teduh kauinginkan…
(Pesan pada Cenderawasih, hal. 56)
Keluh kisah hanya membebankan emosi, rohani dan jasmani, walaupun terbeban kerana musibah, namun akhirnya perempuan perlu beredar dari hanya mengenang, kepada usaha untuk bangkit.
Menurut Dr Siti Zainon Ismail, (memetik) pengalaman beberapa penyair (wanita) berusaha sendiri membangunkan kreatif hingga ke puncak adalah gambaran gigih disamping keinsafan diri, dan keberanian untuk menerbitkan karya sendiri atau membuktikan kekuatan karya hingga diterbitkan (penerbit dominan) sesungguhnya kerana pengisian karya berorientasikan kebenaran dan cahaya. (Siti Zainon Ismail, 2009, Kumpulan Esei Memasuki Taman Puisi, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka).
Begitulah agaknya Cura Lara, menyedari kerjaya sebagai guru bukan tangga gerak (escalator) untuk diterima begitu sahaja sebagai penyair, tanpa usaha, belajar dan menghargai alam persekitarannya sebagai simbol dan sumber ilham.
Maka menjadilah kumpulan puisi Kupu-Kupu yang memakan Masa lalu, enam puluh puisi dalam satu buku bukanlah mudah disiapkan kerana penghayatan terhadap alam itu bukanlah seperti mata pandang untuk dinilai.
Kumpulan puisi Kupu-Kupu yang memakan Masa lalu, diterbitkan oleh Pena, 2025.
Pertama, bahasa; Kedua, gaya yang menjadi tonggak kekuatan sajak. Dan kerana Cura Lara adalah pendidik, maka pemikirannya tidak sebatas di kelasnya sahaja, tetapi kerana guru adalah Pembina Masa Hadapan manusia, maka cara pandangnya melangkaui masa hadapan.
Maka itu sajak-sajak Cura lara lebih menjurus kepada ‘pemberontakan’ walaupun sesekali dia main romantis.
“…Kadang aku mawar merah/yang kau terngadah/meliang liuk indah /dalam imaginasi basah/segarit senyum meresah//kadang aku mawar hitam/persis bayangan malam/menari dalam balam/melerai kukuh tanggam/ hanyir yang terpendam …”
Sajak ini menggambarkan peribadi atau watak seorang perempuan, bukan hanya gambaran dari dalam dan luar kewanitaan itu, tetapi bermaksud apakah (laki-laki) masih beranggapan perkasihannya sama seperti mula-mula kenal dan menikahi, sama selepas melayari rumahtangga.
Apakah keterujaan dan manis itu masih rasa sama? Itu soal peribadi yang laki-laki selalu berselindung menjawab.
dan akhirnya dengan nada lucu atau keanak-anakan (manja) si-aku lirik bertanya”
“..apa kau akan marah
saat mawarku tidak merah?...”
Stanza akhir ini memperlihatkan kemahiran Cura Lara bermain ‘jenaka’ dalam romantis, halus dan menyenangkan.
Cura lara tidak menggunakan unsur provokasi – “apakah kau tidak suka”; tapi menggunakan “apa kau akan marah” –dua kalimat itu tentu memiliki perbezaan tindak balas.
Frasa ini (apa kau akan marah) dengan menghilangkan “kah” - pada umumnya polos dan saya menyenangi cara Cura lara manipulasi emosi orang (laki-laki) menerusi pemilihan bahasanya yang bergaya.
Setidaknya pada puisi ini.
Sudah tentu, Cura Lara terlatih dalam psikologi, sesuai bidang profesionnya (pendidik), maka (apabila) dia main romantis dalam sajak ‘Menjadi Perempuan’ (Hal. 29), si-aku lirik bijak menyembunyikan perasaan jengkel (kepada laki-laki) apabila di akhir stanza sajak itu dia berkata:
tiada mawar merah
tumbuh di muka(nya)
Hanya jerawat pemanis,
sebenarnya stress
Membaca Cura lara adalah membaca kepelbagaian corak pemikiran perempuan yang sering disalah anggap. Kepada penyair, dia ingin berada (bukan selalu) di ruang yang terbuka luas dengan had yang ditentukan oleh awam dan dirinya secara peribadi, penyair ingin berada dalam keramaian seperti baca sajak untuk mengenali sesama, dia tidak melarang dirinya berada di dalam kebingitan muzik/konsert.
Dia juga mahu berada dekat dengan gelandangan yang ketiduran di kaki lima atau bangku, serta di mana bayangan kesusahan hidup, perdesaan, kampung nelayan yang masih beratapkan zink berkarat bertiang seribu, juga mahu membuat kesenangan sendiri untuk keluar negeri.
Pemberontakan sajak Cura Lara bukan sesuatu yang sengaja, selain latar belakang penyair, kajian sajak-sajak berunsurkan apa sahaja, setidaknya sedikit sebanyak pemikiran penyair dapat ditinjau untuk memudahkan analisis.
Semua kehidupan persekitaran adalah idea untuk perenungan diri. Dan semua ini ditentukan kekuasaan laki-laki untuk membina sesuatu yang dianggap memenuhi syarat kemerdekaan.
Tapi perempuan memandang kemerdekaan itu berbeza, kemerdekaan tidak seharusnya mutlak kerana itu mengapa wanita (dan kanak-kanak) sering dimanipulasi dan eksploitasi oleh laki-laki.
Tapi perempuan tetap perempuan, dia (secara halus) akan menikam belakang laki-laki menerusi sajak kerana ini ia tidak terjerumus dalam tuntutan undang-undang.
Kerana sajak kepada perempuan adalah laki-laki yang sejati. Yang tak pernah marah kepada mereka.
Akhirnya, terima kasih kiriman buku dan baju T grup baca Kopi. Moga ada lagi kumpulan sajak masa akan datang untuk koleksi Perpustakaan Anai-Anai saya.
No comments:
Post a Comment